About Me

My photo
A mind traveller. Pretty much an abstract and eccentric human being. But overall, a human panda who embraces food as a hobby.

Tuesday, August 23, 2011

Cinta Pasta

Masak apa ya hari ni?
Lets see.
Dia suka makan ayam masak merah. Lemak. Ouh yes! Pasta! He loves pasta.
Tapi alamak tak tahu pula. Tak pe bleh blaja.
Plus. I should bake something. He would love to have some desert.
 Okay. Now all the things are here lets start.

"I really don't know how to cook pasta :/ plus desserts pun kureng. Are you gonna hate me for that?" kata aku sambil buat muka risau
"Hate what? you ? Not knowing how to cook pasta?"tanya dia sambil melihat aku yg mengangguk2 tanda jawapan.
Dia pandang lama ke arah aku. Dia mula buat muka risau. Mengeluh.
Alamak apa plak ni. Takkan tak reti masak pun bleh kene reject? Aku tak reti masak pasta je. Lain okay. Tetibe dengar bunyi gelak tawa dia.
"Daaah kenapa you tetibe gelak?" tanya aku kepada dia.
"you lah! Tanya mcm tu. Adoi kelakar kelakar. Sakit perut adoi" gelak dia sambil cuba menahan lagi rasa ingin ketawa dia.
Disebabkan aku ni blur. Kadang-kadang jokes dia aku jarang dapat faham. So aku pun, sebab ada naluri keperempuanan skit. Termerajuk kat dia.
"I confuse. I tahu la I xreti masak. I'm sorry k. Cari lah minah italian. Should be okay for you" dia tersenyum
"Hey. Minah italian boleh ke masakkan I ayam masak merah? kuah lemak? nasi lemak ke cekodok ke? Boleh? Jap paling best. Yang pasti minah italian boleh ke buatkan I sambal belacan?" dia senyum sambil melihat aku mengeleng2kan kepala kepadanya.
"Haa tahu pun. I nak you. You masaklah apa boleh janji ada makanan. Pasta is one of my favourite food. One of. So that means there are gazillion other types of food I eat. Yang penting you cook for me food. Jangan bagi I maggi sudah. Tu I menangis" perli si dia sambil aku tesenyum ke arahnya.

"Assalamualaikum. sayang. kat mana tuh?"
"Waalaikumusalam. Kitchen dear. Am in the kitchen" dia datang ke dapur membawa groceries yg dia baru beli dari supermarket. Dia datang dekat pada aku lepastu menghidu bau yg ada.
"Sedapnyeeeww. masak pasta ek?" dia bertanya dengan nada dia yang bajet-bajet diri macam budak-budak comel.
"Yes! Just for you. I learn some. I'll make the best one for you." yep. hanya untuk dia aku jawap. 
Dia senyum "tahu ke? Jangan masam, masin, tawar sangat ok. I'm like CHEF Gordon Ramsay. Silap-silap you have to give me your apron, and walk out of this kitchen ma'am", 
aku memerli dia sambil tersenyum."I bagi apron kat you, then you masak bleh?" Dia kemudian memberi kucupan pada pipi ku dan memberitahu dia di ruang tamu, apa-apa panggil dan suruh berhati-hati. Kang terpotong apa-apa sia-sia je. Tapi masin mulut dia tak smpai 5 min dia kuar dari dapur, aku da bunyi

"Yang! Mai kejap. Bawak first aid kit skali"
He ran to me then terkejut tgk aku memegang jari yg berdarah. Tak teruk mana pun. Cuma luka kecil sahaja.
"sikit je. Can you please take the first aid kit?"
dia lari balik ke dapur dgn first aid kit. 
"Ya Allah, sayang ni bukan skit lah. Adoi. Come let me help you. Kenapa smpai macam nie? I told you careful kan? Baru je cakap. Baruuuuu sangat tadi i pesan. aish"
Aku diam. "It's just a small cut okay. Accidents happen."
"It's not. Stay still ok. Dah la no need to cook today. We buy food outside ok" 
aku pandang dia dan terus mencelah. "No I am gonna cook today. I said today is pasta u get pasta k."
"Can you stop being stubborn? You da luka nak masak apa lagi? Why masak pasta today is soo freaking important to u?" dia marah sambil merawat luka aku. Aku stress tengok dia lantas aku menjawab,
"Because you want pasta. I never had that chance yet. So I learned. Then I wanna cook it for u. I just wanna cook my husband's favourite food is that wrong?"
Aku mula menoleh ke arah lain. Aku mula terasa emosi. Aku nak masak pasta dia. Biar lah.
Dia tersenyum. Sekali lagi dia tertawa kecil.

"Sayang. Is this about the pasta food and the italian chick thingy? adoihai. Sayang sayang. look. You've been trying to give me the best of the best. I notice that. Sometimes you tried too hard. Don't. I love you just the way you are. With or without pasta. I will love my wife just the way you are. Not cause of your cooking skills. I'm not Gordon Ramsay. Look. I'll help you okay? Kita masak sama k?"
Aku senyum. Mengangguk tanda setuju.
Aku sedih. Aku melihat dia yang sudah habis membalut luka. "I'm sorry yang. Really. I guess. Its frustrating I don't know how to cook pasta for you. I just want you to be happy"
Dia menolong aku mengemas first aid kit dan kemudian dia datang tenung mukaku sangat dekat. Smpai bleh juling rasanya. Kemudian dia berbisik.
"Hey. I'm happy the moment I have you as my wife. Now, in the future, and forever. Insya Allah smpai ke syurga k sayang? Not cause of some pasta. I love you because of you. Stop trying too hard to flirt me. Zaman dulu bleh la sebab am handsome, segak, badan six packs haih. Susah nanti I lari" dia senyum sambil mengucup dahi ku. Aku tertawa melihat dia yang sentiasa menceriakan aku. 
Yes mungkin aku cuba memberikan yang terbaik sampai aku lupa. Dia sayang aku seadanya. Alhamdullilah. Jodoh kami sudah pun ditulis oleh Allah. Bukan kerana sbb aku tidak mahir memasak Pasta tapi kerana cinta yang hadir tidak kenal siapa kita. Cinta hadir dengan Izin-Nya.

"So are you gonna let me cook alone ? Or let Chef Ramsay here teach you? Ehem" Aku tertawa melihatnya dan memasak bersama dengan lelaki yang ku panggil suamiku.  

p/s : Cerita pendek ini tiada kaitan dengan yg hidup mahupun mati. Ini adalah rekaan semata2. thank u for reading! do give feedbacks :)

4 comments:

mirah said...

like!!

Shutterkid said...

mirah : thank u for the feedback dearie :)

petite said...

argh!!!! now i'm REALLLYYY MAD AT MYSELF for not reading this sooner. hehe. best la xhaf, hehe, sweet, very our "jiwa". hehe. bila pulak u dtg angin nak buat short story jiwang nih? huhu... (tears of joy) (T___T)

Shutterkid said...

hihihihi. sangat jiwa kan. cita macam i da kawin je. padahal belum. berhangan la dulu ye tak.

datang angin nie sebab da bosan sgt. :P tapi kita feel sbb i tak formal. i letak bahasa kita slalu pakai tu yg u feel sgt tuuh :p ehem mekasih love!